SVIATOSŤ BIRMOVANIA
OZNÁMY PRE BIRMOVANCOV
Domáca úloha na 10.5.2019:
Boh svoril svet viditeľný aj neviditeľný. Ktoré svorenia patria do sveta viditeľného a ktoré do sveta neviditeľného?
=================================================================
- príprava na túto sviatosť je dvojročná. Prebieha na hodinách náboženskej výchovy a v skupinových stretnutiach
- vyžaduje sa príkladný kresťanský a pravidelný sviatostný život, aktívne zapájanie sa do farského života a mať náležité vedomosti.
Sviatosť birmovania tvorí spolu s krstom a Eucharistiou jeden celok "sviatostí uvádzania do kresťanského života". Jednota tohto celku sa musí zachovať.
Veriacim treba teda vysvetliť, že prijatie sviatosti birmovania je potrebné pre zavŕšenie krstnej milosti.
"Vskutku, sviatosť birmovania ich dokonalejšie spája s Cirkvou, obohacuje ich zvláštnou silou Ducha Svätého, takže sú vo zvýšenej miere zaviazaní, ako praví svedkovia Kristovi, šíriť a brániť vieru slovom a skutkom.
Znaky a obrad birmovania
V obrade tejto sviatosti je vhodné brať do úvahy znak pomazania a to, čo pomazanie znamená a vtláča: totiž duchovnú pečať. Pomazanie malo v biblickej a antickej symbolike množstvo významov: olej je znakom hojnosti a radosti , očisťuje (pomazanie pred kúpelom a po ňom), robí pružným (pomazanie atlétov a zápasníkov); je znamením uzdravenia, lebo lieči pomliaždeniny a rany a spôsobuje, že človek žiari krásou, zdravím a silou.
Všetky tieto významy pomazania olejom sa nachádzajú vo sviatostnom živote. Pomazanie olejom katechumenov pred krstom znamená očistenie a posilnenie; pomazanie nemocných vyjadruje uzdravenie a posilu. Pomazanie svätou krizmou po krste, pri birmovaní a pri vysviacke je znakom zasvätenia. Birmovaním sa kresťania, čiže tí, čo sú pomazaní, stávajú viac účastnými na poslaní Ježiša Krista a na plnosti Ducha Svätého, ktorým je on naplnený, aby celý ich život vydával "Kristovu ľúbeznú vôňu" (2 Kor 2,15).
Týmto pomazaním birmovanec dostáva "znak", pečať Ducha Svätého. Pečať je symbolom osoby , znakom jej autority , jej vlastníckych práv nad nejakým predmetom (preto sa označovali vojaci pečaťou svojho veliteľa a otroci znakom svojho pána). Pečať robí hodnoverným právny akt alebo dokument a prípadne ho robí tajným.
Sám Kristus sa vyhlasuje za označeného pečaťou svojho Otca. Aj kresťan je poznačený pečaťou: "Boh nás i vás posilňuje v Kristovi, on nás pomazal, on nás označil svojou pečaťou a vložil nám do sŕdc závdavok Ducha" (2 Kor 1,22).
Táto pečať Ducha Svätého označuje úplnú príslušnosť ku Kristovi, vstup do jeho služby navždy, ale aj prísľub Božej ochrany vo veľkej eschatologickej skúške.
Z H R N U T I E
"Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého" (Sk 8,14-17).
Birmovanie zdokonaľuje krstnú milosť. Je to sviatosť, ktorý dáva Ducha Svätého, aby nás hlbšie zakorenil do Božieho synovstva, pevnejšie začlenil do Krista, urobil silnejšie naše puto s Cirkvou, viac nás pridružil k svojmu poslaniu a pomohol nám vydávať svedectvo kresťanskej viery slovom odprevádzaným skutkami.
Birmovanie, tak isto ako krst, vtláča do duše kresťana duchovný znak alebo nezmazateľný charakter, a preto túto sviatosť možno prijať v živote iba raz.
Na Východe sa sviatosť birmovania vysluhuje bezprostredne po krste a za ňou nasleduje aj účasť na Eucharistii. Táto tradícia zvýrazňuje jednotu troch sviatostí uvádzania do kresťanského života. V latinskej Cirkvi sa táto sviatosť udeľuje po dosiahnutí veku rozumovej zrelosti a jej slávenie sa spravidla vyhradzuje biskupovi, čím sa naznačuje, že táto sviatosť posilňuje cirkevný zväzok.
Kandidát na birmovanie, ktorý dosiahol vek rozumovej zrelosti, musí vyznať vieru, byť v stave milosti, mať úmysel prijať túto sviatosť a byť pripravený prevziať svoju úlohu Kristovho učeníka a svedka v cirkevnom spoločenstve a pozemských záležitostiach.